Lerende organisatie
Een resultaatgerichte samenwerking
Resultaatgericht samenwerken is in veel (semi)overheidssectoren een belangrijk thema. Of het nu gaat om onderwijs, zorg, of andere publieke diensten, de druk op organisaties om meer werk te verzetten – vaak met minder mensen – blijft toenemen. Het idee is dat teams niet alleen de werkdruk beter verdelen, maar ook complexere vraagstukken kunnen oplossen door gebruik te maken van de diversiteit en expertise binnen de groep.
Toch blijkt in de praktijk dat samenwerken in teams lang niet altijd vanzelf gaat. Gedoe, ruis en frustratie sluipen er makkelijk in, waardoor de beoogde voordelen vaak uitblijven. Hoe zorg je ervoor dat teams daadwerkelijk resultaatgericht samenwerken? Dat ze niet alleen efficiënter zijn, maar ook plezier beleven aan het proces?
Op basis van de Tachles System Intervention Method biedt Vernieuwkracht een aanpak die het verschil maakt. Deze methodiek combineert systeemdenken met interventietechnieken die de dynamiek in teams en organisaties zichtbaar maken én verbeteren. Het doel? Teams die resultaatgericht met elkaar samenwerken.
Wat kan ik betekenen?
- Organisatieontwikkeling
- Voor organisaties die een omgeving willen creëren waarin teams optimaal kunnen functioneren. Denk aan het ontwerpen van structuren, processen en een cultuur die samenwerking ondersteunt. Samen verkennen we hoe systeeminnovatie kan bijdragen aan een lerende organisatie.
- Leiderschapsontwikkeling
- Leiders spelen een cruciale rol in het vormgeven en begeleiden van resultaatgericht samenwerken. In dit traject leren leidinggevenden effectieve interventies toe te passen, patronen te doorbreken en de randvoorwaarden te scheppen voor teamontwikkeling.
- Teamontwikkeling
- Voor teams die vastlopen in de samenwerking of juist willen groeien in effectiviteit. Dit traject helpt teams om heldere doelen te stellen, beter te communiceren en constructief om te gaan met spanningen. Het resultaat? Meer werkplezier, minder ruis en betere prestaties.
Tachles System Intervention Method™
Als teamcoach werk ik met de Tachles System Intervention Method™. In de System Intervention Method (SIM) komen systeemdenken en systemisch kijken samen in één integrale aanpak. Deze methode maakt inzichtelijk hoe onderliggende patronen en dynamieken in teams en organisaties een rol spelen in het behalen van doelen.
Mijn aanpak is erop gericht om duurzame interactiepatronen te doorbreken en om te buigen naar patronen die bijdragen aan groei en ontwikkeling, passend bij de specifieke fase waarin een team of organisatie zich bevindt. De interventies die ik uitvoer zijn zorgvuldig afgestemd op de context en de ontwikkelbehoefte.
Ik richt me op het vrijmaken en doelgericht inzetten van de beschikbare energie, zodat teams en organisaties met focus kunnen werken aan hun resultaten.
Hierbij worden niet alleen zichtbare gedragingen, maar ook de vaak onbewuste onderstromen van gedrag en interactie meegenomen. Mijn waarnemingen en interventies richten zich op het geheel en de samenhang in gedragspatronen, in plaats van alleen op losse onderdelen.
Dit systeemgerichte perspectief zorgt ervoor dat de veranderingen niet alleen impactvol zijn, maar ook duurzaam bijdragen aan een lerende, wendbare en effectieve samenwerking.
Stevigheid, rust en vertrouwen
Door mijn opleidingen en ervaring ben ik in staat om in een turbulente context en teamdynamiek verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van mijn aanwezigheid. Ik breng stevigheid, vertrouwen en rust in situaties waar spanning, weerstand of onzekerheid een rol spelen. Dit geeft ruimte om helder te observeren wat een team werkelijk nodig heeft om verder te komen.
Met een scherp oog voor wat zich in het moment aandient, kies ik steeds opnieuw die interventie die het team uitnodigt om te leren, te groeien en verantwoordelijkheid te nemen voor eigen ontwikkeling. Ik weersta daarbij de neiging om te fixen, redden, leiden, harmoniseren, betoveren of adviseren. In plaats daarvan creëer ik een ruimte waarin teams zelf hun patronen leren herkennen en veranderen, waardoor er duurzaam eigenaarschap ontstaat over het leer- en ontwikkeltraject.
Mijn aanpak is niet gericht op snelle oplossingen, maar op het versterken van de basis. Ik werk vanuit vertrouwen in het potentieel van mensen en teams en ondersteun hen om vanuit eigen kracht richting en keuzes te maken. Zo ontstaat niet alleen beweging, maar ook een blijvend fundament voor samenwerking en resultaat.