Over mij
Marleen Kaijen
“Ik faciliteer en optimaliseer leerprocessen op team- en organisatieniveau waarin iedereen de ruimte krijgt om actief deel te nemen, ook wanneer kritische geluiden worden geuit. Mijn doel is om een veilige en constructieve dialoog te bevorderen, waarbij samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid centraal staan.”
Ik zie hoe professionals in het onderwijs worstelen met complexe vraagstukken rondom zowel onderwijs als organisatie. We zoeken naar manieren om als opleidingen wendbaar en responsief te blijven in een voortdurend veranderende samenleving. Dit vraagt niet alleen om een ander onderwijsontwerp, maar vooral om een fundamentele verandering in hoe we (samen)werken: Anders willen, Anders denken, Anders doen.
Veranderingen kunnen niet effectief worden doorgevoerd als ze worden opgelegd door anderen. Bij het werken aan innovaties ontstaan vaak onzekerheden, doordat we geconfronteerd worden met uiteenlopende normen, belangen en perspectieven. De oplossing ligt niet in het terugdringen van deze onzekerheid met protocollen en procedures, maar in het leren verdragen ervan. Dit is waar professionals vaak vervreemding en handelingsverlegenheid ervaren, wat de duurzaamheid van innovaties bedreigt.
Als senior adviseur en facilitator begeleid ik leerprocessen die gericht zijn op het duurzaam veranderen van gedrag, communicatie en interactiepatronen op individueel, team- en organisatieniveau. Vanuit mijn 18 jaar ervaring in het hoger beroepsonderwijs, en door mijn rol als docent, onderwijsinnovator en beleidsadviseur, beweeg ik me gemakkelijk tussen verschillende doelgroepen zoals docenten, teamleiders, ondersteuners, managers en directeuren. Mijn doel is om professionals echt aan het roer te zetten en hen te helpen complexe vraagstukken aan te pakken vanuit hun eigen kracht en expertise.
Onderwijsinnovatie
Sinds 2004 geef ik leiding aan complexe onderwijsinnovaties, onder andere bij Hogeschool Rotterdam, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Fontys Hogeschool en sinds 2021 vanuit mijn eigen onderwijsinnovatiebureau.
Een belangrijke opbrengst hiervan is het concept ‘zinvol en betekenisvol onderwijs’ en bijbehorende onderwijswerpmethodiek, wat onder andere ruimte biedt voor diep en duurzaam leren, programmatisch toetsen en een rijke (hybride en blended) leeromgeving. Mijn bevindingen deelde ik ook in mijn publicatie Leren(d) Innoveren.
Team- en Organisatieontwikkeling
Als organisatie- en teamcoach in het beroepsonderwijs begeleid ik onderwijsteams en managementteams die werkelijk op een andere manier willen samenwerken en bereid zijn daarin te investeren.
Dit deed ik bij de HAN, waar ik verantwoordelijk was voor de transitie naar resultaatverantwoordelijk werken in teams. Hierover schreef ik mijn publicatie Anders willen, anders denken, anders doen.
Mijn aanpak
Het bijzondere aan mijn aanpak is dat ik complexiteit laagdrempelig maak, zonder daarmee de complexiteit te miskennen. Ik geef woorden aan wat je ervaart in de complexiteit; taal om het hanteerbaar te maken.
Met mijn sterk empathisch vermogen kan ik me uitstekend bewegen door alle lagen van de organisatie. Ik zoek altijd naar conceptuele samenhang en kwaliteit en ik vind het belangrijk om verschillen juist te integreren. Met een flinke dosis lef en vertrouwen, prikkel ik anderen graag om het eens anders te doen.
Wat ik breng
Anderen waarderen mijn scherpe, snelle analyse van de situatie. Hoe ik in staat ben om in het moment patronen te herkennen, te reflecteren met de deelnemers en een nieuw perspectief toe te voegen. Ik zorg dat de eigen innovatiekracht van het team versterkt wordt, waarbij ik niet bang ben om tegen de stroom in te zwemmen.
Ik kom met onderbouwde adviezen. Op afgestemde wijze breng ik mijn kennis over, in contact met de hele groep en met oog voor het individu. Ik maak zaken concreet in gedrag, ben resultaatgericht en durf te sturen waar nodig, zonder het eigenaarschap bij de goep als geheel weg te nemen. Ik geef ruimte, maar grens ook af. Daarmee schep ik veiligheid en vertrouwen.
Relevante opleidingen
Circle of Excellence Level 1:
Advanced System Intervention Method i.o.
Certified Professional Program
Onderwijsinnovatie OU
Opleiding Gedragswetenschappen
Opleiding Ergotherapie
Socratisch gespreksleider
RealDrives trainer
BDB/ BKE/ SKE
“Marleen oogt relaxed, maar geconcentreerd en aanwezig. Ze geeft ruimte, maar grenst ook af. Dat geeft veiligheid en vertrouwen.”
Deelnemer innovatietraject