Leidinggevenden in het onderwijs herkennen het vast: teams die niet in beweging komen, eigenaarschap dat niet van de grond komt, of innovaties die verzanden in de waan van de dag.…
Onderwijsinnovatie is niet alleen een kwestie van een nieuw curriculum ontwikkelen en uitvoeren. Het is een proces waarin belangen, perspectieven en dynamieken continu in beweging zijn. Voor leidinggevenden betekent dit…
Kwaliteit en innovatie in het onderwijs vragen om meer dan een goed idee of een ambitieus beleidsplan. De echte uitdaging ligt in de samenwerking: hoe teams, management en ondersteunende diensten…
Onderwijsinnovatie is een complex proces dat vraagt om visie, samenwerking en gedragsverandering. Dit lukt alleen in een cultuur waarin professionals verantwoordelijkheid dragen, ruimte krijgen om te experimenteren en waar leren…
Als teamleider of manager herken je vast het gevoel van controle willen uitoefenen wanneer je ziet dat je team vastloopt. De samenwerking verloopt stroef, en het lijkt erop dat ze…
Inleiding Onderwijsinnovatie kan pas echt duurzaam zijn wanneer het leidt tot blijvende gedragsverandering bij zowel docenten als studenten. Duurzaamheid betekent dat innovaties onomkeerbaar zijn en de normen en overtuigingen binnen…
Teamwerk is een onmisbare pijler voor duurzame onderwijsinnovaties. De complexiteit van onderwijsinnovatie neemt toe. Zo vindt onderwijsinnovatie altijd plaats op het snijvlak van verschillende contexten: het werkveld, onderwijs, ondersteuning en…
Onderwijsinnovatie is van belang voor wendbaar en responsief beroepsonderwijs dat zich aanpast aan de veranderende samenleving. Maar het gaat veel verder dan enkel het aanpassen van een curriculum, de toetsing…