Vernieuwkracht

Vernieuwkracht

  • Home
  • Vernieuwkracht Organisatie
  • Vernieuwkracht Onderwijs
  • Vernieuwkracht Academy
  • Boeken en Artikelen
  • Inspiratieblog
  • Over mij
  • Contact

Inspiratieblog

  • Handelingsmodel voor koersontwikkeling

    Handelingsmodel voor koersontwikkeling

    jun 1, 2025

    —

    door

    Marleen Kaijen
    in Uncategorized

    In een tijdperk waarin het onderwijs snel verandert, biedt het model “Stuurkracht in het beroepsonderwijs” een stevig fundament voor koersontwikkeling. Het helpt bij het begeleiden van duurzame innovaties. Dit model…

    LEES MEER

  • Constructive alignment: ook in de organisatie!

    Constructive alignment: ook in de organisatie!

    jun 1, 2025

    —

    door

    Marleen Kaijen
    in Uncategorized

    Het beroepsonderwijs wil beter kunnen inspelen op de veranderingen in de samenleving, het werkveld en het leven van studenten. Dit vraagt niet alleen om flexibiliteit, maar ook om het vermogen…

    LEES MEER

  • Veiligheid is iets anders dan gezelligheid

    Veiligheid is iets anders dan gezelligheid

    jun 1, 2025

    —

    door

    Marleen Kaijen
    in Uncategorized

    Sociaal innovatief leiderschap maakt het verschil In teams die verantwoordelijkheid dragen voor de ontwikkeling van wendbaar en responsief beroepsonderwijs is veiligheid een aandachtspunt. Niet als losstaand thema, maar als fundament…

    LEES MEER

  • Onderwijsinnovatie vraagt niet om implementatie

    Onderwijsinnovatie vraagt niet om implementatie

    mrt 23, 2025

    —

    door

    Marleen Kaijen
    in Uncategorized

    In onderwijsorganisaties wordt onderwijsinnovatie vaak benaderd als het invoeren van een nieuwe werkwijze, methodiek of structuur. Maar hoe duurzaam is deze aanpak? Wat als verandering niet alleen gaat om ‘doen…

    LEES MEER

  • Leiderschap: niet sturen vanuit documenten op regels, maar vanuit ontwikkeling op kwaliteit

    Leiderschap: niet sturen vanuit documenten op regels, maar vanuit ontwikkeling op kwaliteit

    mrt 23, 2025

    —

    door

    Marleen Kaijen
    in Uncategorized

    De cultuur binnen een opleiding is een belangrijke factor voor de stuurkracht van onderwijsteams bij het werken aan kwaliteit en innovatie. Cultuur verwijst naar de professionele omgang en komt tot…

    LEES MEER

  • Opleiden tot normatieve professionals en de wendbaarheid van onderwijsorganisaties in het beroepsonderwijs

    Opleiden tot normatieve professionals en de wendbaarheid van onderwijsorganisaties in het beroepsonderwijs

    mrt 23, 2025

    —

    door

    Marleen Kaijen
    in Uncategorized

    In het beroepsonderwijs staat voor mij de ontwikkeling van studenten als normatieve professionals centraal. We willen studenten opleiden die niet alleen vakinhoudelijke kennis bezitten, maar die ook in staat zijn…

    LEES MEER

  • Leidinggeven aan wendbaar en responsief beroepsonderwijs

    Leidinggeven aan wendbaar en responsief beroepsonderwijs

    mrt 23, 2025

    —

    door

    Marleen Kaijen
    in Uncategorized

    Hoe kan een onderwijsorganisatie zich blijven ontwikkelen in een steeds veranderende omgeving? Hoe ontstaat een cultuur waarin professionals zich verantwoordelijk voelen en samen werken aan vernieuwing? Veel organisaties zijn ingericht…

    LEES MEER

  • Onderwijskwaliteit en onderwijsinnovatie: hoe houd je balans

    Onderwijskwaliteit en onderwijsinnovatie: hoe houd je balans

    feb 17, 2025

    —

    door

    Marleen Kaijen
    in Uncategorized

    In het onderwijs wordt kwaliteit vaak gezien als kwaliteitszorg. Het is een vaststaande norm die via allerlei borgingsmechanismen gecontroleerd moet worden. Vaak wordt het uitbesteed aan enkele collega’s die dan…

    LEES MEER

Volgende pagina→

Over

  • Innovatie & leiderschap
  • Boeken & artikelen
  • Inspiratieblog

Voorwaarden

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden

Contact

  • Neem contact op
  • Over Marleen

Website by Sophisticae