In een tijdperk waarin het onderwijs snel verandert, biedt het model “Stuurkracht in het beroepsonderwijs” een stevig fundament voor koersontwikkeling. Het helpt bij het begeleiden van duurzame innovaties. Dit model…
Het beroepsonderwijs wil beter kunnen inspelen op de veranderingen in de samenleving, het werkveld en het leven van studenten. Dit vraagt niet alleen om flexibiliteit, maar ook om het vermogen…
Sociaal innovatief leiderschap maakt het verschil In teams die verantwoordelijkheid dragen voor de ontwikkeling van wendbaar en responsief beroepsonderwijs is veiligheid een aandachtspunt. Niet als losstaand thema, maar als fundament…
In onderwijsorganisaties wordt onderwijsinnovatie vaak benaderd als het invoeren van een nieuwe werkwijze, methodiek of structuur. Maar hoe duurzaam is deze aanpak? Wat als verandering niet alleen gaat om ‘doen…
De cultuur binnen een opleiding is een belangrijke factor voor de stuurkracht van onderwijsteams bij het werken aan kwaliteit en innovatie. Cultuur verwijst naar de professionele omgang en komt tot…
In het beroepsonderwijs staat voor mij de ontwikkeling van studenten als normatieve professionals centraal. We willen studenten opleiden die niet alleen vakinhoudelijke kennis bezitten, maar die ook in staat zijn…
Hoe kan een onderwijsorganisatie zich blijven ontwikkelen in een steeds veranderende omgeving? Hoe ontstaat een cultuur waarin professionals zich verantwoordelijk voelen en samen werken aan vernieuwing? Veel organisaties zijn ingericht…
In het onderwijs wordt kwaliteit vaak gezien als kwaliteitszorg. Het is een vaststaande norm die via allerlei borgingsmechanismen gecontroleerd moet worden. Vaak wordt het uitbesteed aan enkele collega’s die dan…